آموخته های یک دانشجوی روانشناسی

زندگی سالم با داشتن ذهن سالم بدست می آید . . .

پژوهش درباره یوگا

شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۴۵ ب.ظ

داشتم کتاب روانشناسی دیوید ولف رو مطالعه میکردم که به مطلبی راجع به یوگا برخوردم . . . از اونجایی که من یوگا کار میکنم خوندن یک مطلب علمی در این باره خیلی برام جالب بود ، به علاقه مندان روانشناسی و همینطور یوگی های عزیز پیشنهاد میکنم این پست رو از دست ندن . . . wink 

 

یک توضیح مختصر بدم خدمتتون که یوگا فقط یک ورزش نیست و انجام دادن حرکات فقط بخشی از اون هست.

8 اندام یوگا عبارتند از: 

1.یاما 

2. نیاما

(مرحله 1 و2 شامل کارکردن روی اخلاق و رفتار هست)

3. آسانا

4.پرانایام 

(این دو مرحله شامل انجان حرکات فیزیکی است که اکثرا فکر میکنند یوگا فقط شامل آسانا است)

5.پراتی آهارا (جمع کردن حواس)

6.دارنا (تمرکز)

7.دیانا(تمرکز عمیق و مدیتیشن)

8.سامادهی(رسیدن به وحدت)

 

کشف ثمرات مراقبه و توسعه فنون گوناگون آن،بی تردید حاصل آزمایش های بیشمار کوشش و خطا بوده است.نگرش تجربی ذهنی را که در اینجا به آن تلویحا اشاره شد کوور بهانان و تیوس برنارد نشان داده اند ؛ این دو در مطالعات منظمشان درباره یوگا خود به اجرای تمرین های آن پرداختند.

بهانان،که خود از اهالی هند بود و دکترایش را از دانشگاه ییل گرفت،درتمرین های تنفسی خود دو مرحله را توصیف می کند.درمرحله نخست ،که 15 تا 20 دقیقه طول میکشید،نوعی برانگیختگی جسمانی حس میکرد،که نشانه آن احساس خارش و گاه اصواتی گنگ یا رنگ های خیالی تند و پی در پی بود. در مرحله دوم ،برانگیختگی به احساس بسیار خوشایند آرامش و آسودگی می انجامید که نشان دهنده آغاز دوره تمرکز بود. وقتی تمرکز موفقیت آمیز می شد،که غالبا چنین بود،شی مبهم و نامعین میشد، و بدن بهانان از سیطره آگاهی خارج میگشت:خود را به حالتی مبهم و وارفته در خلا روانی می یافت که در ین حال بسیار خوشایند بود.وقتی این حالت ناگهان به پایان می رسید،شی مورد تمرکز باز در کانون توجه قرار می گرفت.

   به گزارش بهانان ، حاصل کلی این تمرین ها در طی چند ماه عبارت بود از افزایش قدرت تحمل و سردرد های کمتر و ثبات عاطفیی که قبلا در خود سراغ نداشت.بهانان که بیش از یکسال هر روز چندین یوگی را میدید ، به این نتیجه رسید که آنان خوشبخت ترین کسانی بودند که تا آن هنگام دیده بود. جیمز می نویسد :«ارجمندترین نظام زاهدانه ، و یگانه نظامی که نتایج آن از بیشترین تایید تجربی برخوردار است ، بی تردید نظام یوگاست .... نتیجه ای که مدعی آن است ،و یقینا در بسیاری موارد داوران بی طرف آن را تایید کرده اند، استحکام منش ، قدرت شخصی ، و تزلزل ناپذیری روح است .»

هنگامی که جیمز این سخنان را مینوشت،«تایید تجربی» فقط شامل آزمایش های شخصی خود یوگی های پرشور بود که ضمن آن می خواستند بدانند این تمرینات ذهنی برحالت روحی آنان چه تاثیراتی می گذارد. به گفته هیوستون اسمیت یوگای راجا«راه رسیدن به خدا از طریق آزمایشهای روان جسمانی»برای افراد صبور،متوجه درون ،و بی تعصبی طراحی شده که به رویکرد علمی فرضیه آزمایی گرایش دارند. علاوه بر این،باید پذیرفت که «به احتمال قوی خود راستین ما چیزی بیش از آن است که اکنون می پنداریم و باید عمق و گستره کامل آن را بشناسیم .»

در دهه 1930 بود که محققان درصدد درآمدند تا شواهد تجربی عینی تری برای تاثیرات یوگا بیایند.بهانان خود نوعی اندازه گیری مصرف اکسیژن را به کار گرفت، که نشان می داد بدن چه مقدار اکسیژن را جذب کرده است؛این کارکردی است که گمان می رود خارج از حیطه اختیار انسان است.میزان مصرف او،بسته به نوع الگوی تنفس یوگایی که به کار میرفت،12 تا 25 درصد افزایش می یافت.سال ها بعد گزارش مفصلی از این نتایج منتشر شد.ا

ز سال1935 ترز بروس،متخصص فرانسوی بیماری های قلبی ،درصدد برآمد میزان توانایی یوگی ها را در تنظیم اختیاری ضربان قلبشان اندازه گیری کند. یکی از گزارش های الکترونگاری قلب که وی منتشر کرد کاهش ضربان قلب را تا نزدیک صفر نشان می داد؛بنابراین چنین استنباط کرد که برخی از یوگی ها می توانند قلب خود را تقریبا از حرکت بازدارند.

یک سلسله مطالعات بعدی یافته هایی نه چندان جالب به بار آورد.فقط یکی از 4 آزمودنی که ادعا می کردند که ادعا می کردند بر قلب و ضربان آن تسلط دارند ، توانست ضربان قلب خود را کند نماید ؛هیچ یک نتوانستند ضربان قلب خود را براستی متوقف سازند.

ونگر و بگچی نتیجه گرفتند که «مهار مستقیم و اختیاری کارکردهای غیرارادی در میان یوگی ها احتمالا امری نادر است»؛ لیکن تغییرات در کارکردهای غیرارادی فراوان و مشخص اند. در یوگی های مجرب شاهد ضربان سریعتر قلب،حرارت کمتر انگشتان،حساسیت بیشتر در پوست کف دست و فشار خون بیشتر بودند. این تفاوت ها نشان می دهد که دست کم برای برخی آزمودنیها ،یوگا فرآیندی فعال است که به وضوح با حالت آسودگی فرق دارد.هرنتیجه دیگری غیریقینی است؛تغییرات ناگهانی در اندازه گیری های گوناگون امری نامعمول نبود و داده ها به طور کلی پراکنده و تکه تکه اند.

 

 

 

یوگا فرونشاندن جان است در خاموشی 

                    چون جان بیارامد،ما در گوهر خویش بیارامیم 

                                               که دانستگی است و بی کران است.

 

 

 

این مطلب از فصل 5ام کتاب روانشناسی دین دیوید ام . وولف ترجمه دکتر محمد دهقانی ،نوشته شده است.

لطفا با نظرات خود ب بهتر شدن مطالب وبلاگ کمک کنید.wink

  • حانیه فخری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی